čtvrtek 28. ledna 2016

Rozhovor s Pavlou - BULIMIE, s ní a po ní..

Edit: na konci článku nově vložené také video natočené samotnou Pájou
Krásný den,

v dnešní době se o tématu poruchy příjmu potravy (dále jen PPP), ví veřejně, stále více mladých lidí jde s kůží na trh, aby vyprávělo svůj příběh "bolesti, strachu a obav". Nevzniká to jen sledováním štíhlých modelek na molu, ale mnohdy jsou nemocní ovlivněni rodinou, případně šikanou ve škole. I Pavla se rozhodla vyprávět nám svůj příběh, příběh jak došla k cestě, která je ta správná.

Pavlu jsem prvně "potkala" na skupince Marri Fit - https://www.facebook.com/groups/806504769381040/?fref=ts (vkládám odkaz pro účely článku, skupina bude ještě jednou zmíněna jako motivační). Holka co je od rány, tak bych jí definovala já sama, chvílemi rázná a odmítavá, někdy by se zase pro pomoc rozdala. Pár lidí jsem už ve svém životě poznala, a tak za tou drsnou slupkou je cítit ochranný štít, alespoň z mého pohledu. Pavla má za sebou úžasnou proměnu, a to nejen tu fyzickou, ale také psychickou, která byla potřeba k překonání bulimie která vedla až k záchraně života.

"Bulimie - (bulimia nervosa) je jedna z poruch příjmu potravy, stejně jako anorexie. Spočívá v záchvatovitém přejídání po kterém následuje "zvracení" potravy, či vyvolávání průjmu. Postižení si nepřejí dále tloustnout a tak užívají různá projímadla, drastické diety, přehnaně cvičí, užívají diuretika, anorektika a další podpůrné preparáty hubnutí. Bulimie je psychické onemocnění, které se v těžších případech léčí až na psychiatrickém oddělení. (ve zkratce)"
 
Zdravě jíst a cvičit..

Některé příběhy jsou dlouhé a tak si spolu uděláme rozhovor, kde společně najdeme tu správnou cestu. (odpovědi jsou upravovány pouze stylisticky a gramaticky, aby byla co nejvíce zachována autentičnost)

Tak nejdříve bych se ráda zeptala odkud pocházíš a kdo vlastně jsi?
Jmenuji se Pavla Mašková, pochazím z krásného městečka Ivančice. Je mi 26 let. Už mi táhne na 27 :D

Pche, taková mladice :D Jaké bylo dětství ohledně stravování a sportu?
Dětství, to se musím smát. Bylo mi jedno jak vypadám, neřešila jsem co můžu, a nemůžu jíst. Jedla jsem hodně, moc ráda, a hlavně večer. Rodina mi sama říkala na to kolik mě je let, tak at se sama nad sebou zamyslím, a začnu něco dělat. Ale to jsem byla malá a ještě hloupá :D

V podstatě se tedy ukazuje, že základ toho stravování si stejně neseme od ranného dětství. Sportuje někdo v rodině?
V naší rodině nikdo nesportuje, maximálně, když je venku krásné slunečné počasí, tak si vyjedem na stezku, a zablbnem na inline bruslích. Ale nikdo z naší rodiny to tak neproživá jako já. Což mě mrzí, bylo by super mít k sobě parťáka z rodiny. Ted začal bratranec cvičit venku na celé tělo. Je mladej, ale věřím mu, a doufám, že to dotáhne daleko a nebude to vzdávat.

I tady jsem doma
Jak si vypadala jako dospívající dívka, co se týče váhy?
Vypadala jsem jak malé vypasené prasátko :D Jedla jsem hodně a moc ráda, jak jsem už psala. Když si vzpominám, jezdili jsme třeba celej denpo městě, a sháněli kalhoty mé velikosti, abych měla v čem chodit . KATASTROFA! Děcka se mi posmívaly, měly pro mne různé přezdívky, ale bylo mě to vážně jedno! Celkově vlasy, oblečení a hlavně ta postava. Neřešila jsem to.

Je známo, že se netajíš tím, že si měla problémy s PPP, šlo o to, že ses sama sobě nelíbila, nebo tě k tomu vedly jiné důvody?
Bylo to tak, bojovala jsem s bulimií a začlo to, když jsem byla s bejvalým přítelem. Když jsem mu svěřila co mě trapí a ubližuje, jen se pousmál a kroutil hlavou. Je to dlouhý příběh. Díky bohu za mnou.

Jak dlouho si měla tyto potíže a proč ses rozhodla s nimi bojovat?
Bojovala jsem 5 let, už to nešlo vydržet, plakala jsem celou noc do polštáře, nechtělo se mi žít,  nesnášela jsem se, neměla se ráda! Rodina mi nerozuměla, nikdo mi nerozuměl. Koho jsem měla,  to byli moji doktoři. Rozhodla jsem se podstoupit lečení PPP v psychiatrické nemocnici v Brně. Říkám to furt a budu říkat neustále. Někomu to pomůže, někomu ne. Mě to nepomohlo. Člověk musí bojovat sám!

Strava dnes - už nikdy kaši z mouky
Vždy je to na člověku samotném a opět se to potrvzuje, že nejdřív musíme něco opravdu chtít. Co celkově taková nemoc obnáší?
Když si vzpomínám, každý večer jsem trávila na zubní pohotovosti, musela jsem jezdit až do Brna. (poznámka: z neustálého zvracení se extrémně kazí chrup, může to vést až k jeho celkovému vypadání) Nebyla jiná možnost. Má doktorka nerozuměla tomu proč mám v tak hrozném, katastrofickém stavu zuby. Až jsem se nenechala urážet, a řekla jsem, jakej je důvod. Měly se sestrou  pochopení a pomohly. Problémy mám stále, není to všecko ještě v pořádku. Menstruace, abych jí měla, musela jsem chodit na pravidelné injekce. Deprese z lidí, z jídla a hlavně z oblečení a zrcadel. Každou minutu se někoho ptáte: A JSEM TLUSTÁ? Mohla bych výkladat nonstop. Zachraňovali mi život na áru v nemocnici v Ivančicích.Věřte není to sranda .

Jaká byla tvá nejnižší váha a nejvyšší váha?
Nejnižší váha kolem 45kg (poznámka: při výšce 162cm) po bulimii to šlo pak nahoru, měla jsem 80kg. Celkově jsem vážila přes 100kg. S bulimií jsem se dávala do kupy, to jsem měla přes 60kg. Ted zvedám v posilovně a aktuálně je má váha 71kg :D Další měření mám 14.2. NEŘEŠÍM VÁHU  PROTOŽE ZVEDÁM, jsem spokojená :)

Těžký váhy, co bylo impulsem se věnovat sportu?
Na fcb jsem našla skupinu Marri Fit, od té doby to začalo. Holky mě tam hodně motivovaly, viděla jsem různé fotografie s činkami, fotografie přírody když chodí běhat, různé progresy postav, vše co se týče změn :-) Třeba Martina Koláčková (poznámka: zakladatel skupiny Marri Fit) kam se dostala, nebo ty Anet (poznámka: autorka blogu a správce skupiny), co dokáže matka po dětech. :-) Tak jsem přestala kouřit a chodím běhat taky. Doma jsem cvičila rok, ted valčím v posilovně. Do posilovny mě vzal kamarád, kterému jsem za to moc vděčná a mám ho velmi ráda.

V zimě zima - v noci tma: neznám výmluvy..
Jéé moc děkuji, a jaké byly začátky, také jsi začínala s videi jako mnoho dalších, co vyhledávají jako pomocíka právě fitnesss skupiny?
Začátky uvedu okolo posilovny, byla jsem nervozní, nevěděla jsem co a jak. Tak se mě chopil kamarád a začal pomáhat. Pak to kleslo, každej má svůj život. Hledala jsem pomoc, dívala se na různé stránky okolo posilovaní. Napsala jsem o pomoc mému současnému trenérovi Petrovi Novotnému. Nejvíc ho mám ráda po tréninku noh:D

Máš nějaké lidi kolem sebe, kteří tě motivují a čím?
Samozřejmě že mám, když vidím fotografie na fcb ve skupině FITNESS INSPIRATION. Katku Krejčovou například. Co všechno taky dokázala a bojuje dál.. Má u mě velkej RESPEKT! Užasná holka.

Jaké byly tvé největší pády a obavy společně se změnou životního stylu?
Bolest od lidí kteří ti nic nepřejí a mají mne za blázna. Ale beru to jedním uchem dovnitř a druhým ven.Ale trápilo mě to. Ale ted se tomu jen směji  :-) JSEM SVÁ :-)

Jak vypadá tvůj den ohledně jídla?
Jídlo, no klasika, ráno vstanu a je to kaše z vloček, v práci už je to horší, snažím se nehladovět. Pracuje se mi na jidelníčku, tak už budu mít přehled kolik čeho, a kdy, mám spravně jíst v průběhu dne. Strava je hodně důležitá!

Synovec - nejdůležitější je rodina
Jak vypadá tvůj den ohledně sportu?
Pěkně propocenej :D Úžasnej den je, když máte okolo sebe lidi kteří žijí a proživají to stejné. Potkala jsem ve fitku užasného klučinu - Martina Odehnala, a stali se z nás nejlepší kamarádi. Moc mu děkuji za povzbuzení při tréninku :) Samo i ostatní beru jako rodinu :D 

Vzal ti něco nynější způsob života?
Mého bývalého přítele.... 

Nemáš obavy, že se nemoc vrátí, třeba v případě, že sama pro sebe selžeš?
Sem tam nad tím přemyšlím a vzpomínám, čím vším jsem si prošla. Snažím se myslet pozitivně. Beru to tak, jak kdybych se znovu narodila. Když se mi některá z holek svěří, co ji trápí a jak ji mám pomoct, vžiju se do ní. Není to příjemný pocit, být v té situaci. Ale snažím se, a chci pomáhat ostatním co tím prochází..

Co máš v jídle nejraději a je něco, co naopak nemůžeš ani vidět?
Nejraději :D ... kuřecí, rýži, vločky, zeleninu, ovoce (klasická zdravá strava :D) Když si dám cheat day (poznámka: volný den ve stravování) ujíždím na všem :D Nemůžu vidět krupičnou kaši, s bulimií to bylo neustále a furt.. Když nebyla krupice, byla jsem schopná vařit z hladké mouky, k tomu tuna másla a ještě cukr. BRRRRR  mám husí kůži!

Neumím si něco takového ani představit, i když mám stále v hlavě scénu z knihy Stalinovy krávy, kde se mimo jiné pojednává o PPP, slečna měla kombinaci obou poruch (nejznámějších), a vždy nejdříve snědla pendrek, to aby věděla až začne zvracet, podle barvy, že už je venku vše. Máš nějaké volnočasové aktivity mimo fitka?
Jsem hodně zaneprázdněná. Práce a cvičení. Určitě si čas udělám na moji rodinu, to je totiž nejdůležitějsí v mém životě. Jinak je to stále dokola. Nechodím ani na diskotéky, neláká mě to, co jsem přestala kouřit a pít alkohol, tak raději naberu sílu na trénink, anebo do práce.

Jedna z Pájiných prací
Co partner a rodina?
Partnera nemám, jsem sama už dlouho. Nemám štěstí v lásce. Něco jsem prožila a  mám za sebou, bojím se. Ale věřím že ten pravej princ někde čeká. Největší můj sen je, aby žil FITNESS jako já :-) Ve dvou se to přece lépe táhne. (poznámka: rok 2016 léto - Pavka je štastně zadaná)

Jak se díváš na dnešní stravování, co se týče dětí a mladistvých? Nepřijde ti, že jsou čím dál víc ohroženi PPP i když se svět snaží "vytvářet" modelky plnějších tvarů?
Dnešní doba, já když vidím tu omladinu, jak vypadají a je jim to jedno, cpou se těmi brambůrky a sladkostmi, pijí ty nesmyslné limonády (Coca-cola, Fanta apod.). Nerozumím tomu, a hlavně rodičům těch dětí. Jasně, taky jsem tak vypadala dřív, a bylo mě to jedno. Ale člověk to pak vidí jinak. Dnešní doba je velmi těžká. Ohrožení okolo PPP je velké, a hlavně čím dál mladší generace.. Když za mnou přijde holčina co je jak proutek, a zeptá se jak má zhubnout? Řeknu jen tohle: HOLKY a KLUCI neblázněte. Změnte hlavně stravu, zdravě jíst a pohyb, to je to hlavní. A nééééé žadnéééé, drastické, ubohé diety!!! Proč jsem napsala "a kluci"? Do PPP může zapadnout každý! (poznámka: podle průzkumů v Británii se za poslední roky rapidně zvedl poměr chlapců ohrožených PPP, nejmladším je kolem 9let) Jen málokomu se podaří z toho dostat. JE TO JEN HLAVA! Musíte toho parazita ze sebe dostat! A nenechat se ničit! NEPOSLOUCHAT ho!

Jaké máš cíle do budoucna?
Krásně zpevněná a vyparacovaná postava :D Budete ještě čučet :D Nechte se překvapit :-)

Chtěla by si něco vzkázat čtenářům?
Chtěla bych poděkovat moji mamce za podporu, prošla si strašnou spoustu věcí se mnou, a přesto bojovala. Miluji tě mami.
Děkuji nejlepší kamarádce Lucince Řezaninové za její obrovskou podporu a přátelství.
Děkuji FITNESS GLADIATORS ZONE a Petru Novotnému za jeho péči s tréninky.
Děkuji Liborovi Vizentovi za kvalitu All Nutrition, jejich potravinové doplňky užívám po a během tréninku. http://www.allnutrition.cz/
Děkuji všem co jsou se mnou a fandí mi, včetně držení palců.

To nejdůležitějsí nakonec! Děkuji hlavně sama sobě! Nevzdala jsem se, bojovala! A bojuji pořád, ale spíš ted s tuky :D Je to na dlouhou trat ale nevzdávám se a věřím si!

Když se rozhodnete změnit svůj život, a rozhodnete se se sebou něco dělat, tak hlavně s rozumem a neprehánět! A duležité je se mít hlavně rád! :-) (poznámka: já to říkám pořád, že pozitivní mysl je cílem úspěchu)

A děkuji za krásnej rozhovor. Budu se těšit třeba někdy příště. Vaše Pavla

Od Anet:

PORUCHY PŘÍJMU BYCHOM NEMĚLY PODCEŇOVAT, JÁ SAMA JSEM SE ZA POSLEDNÍ ROK SETKALA S 12 ŽÁDOSTMI O POMOC. NĚKTERÉ BYLI OPRAVDU AKUTNÍ, A TO ZOUFALSTVÍ Z NICH PŘÍMO ČIŠELO. ALE JAK SAMA PAVLA NAZNAČILA, DOKUD NECHCETE VY SAMI, NEPŮJDE TO. NEMŮŽEME SE TEDY SNAŽIT POMÁHAT TAM, KDE O POMOC NESTOJÍ, V PŘÍPADĚ PPP TYTO "NEMOCNÉ" JEŠTĚ TÍMTO UTVRZUJEME V TOM, ŽE SVOU CESTU ZVOLILI SPRÁVNĚ A ŽE SE JIM DAŘÍ.

OD ROKU 2014 SE V ČESKÉ REPUBLICE ZNAČNĚ ZVEDLO PROCENTO NEMOCNÝCH, JAK ANOREXIÍ TAK BULIMIÍ, ČÍSLO JE PODLE ODBORNÍKŮ VYŠŠÍ NEŽ SI SPOLEČNOST MYSLÍ.

Přikláním se k tomu, že boom fitness skupin a zdravého stravování tomuto hodně nahrává, protože se spoustu lidí může za takové skupiny a stránky skrývat. Z tohoto důvodu bych chtěla zdůraznit především skupinu https://www.facebook.com/groups/585168858214253/?fref=ts v čele s Maminou Zdeninou, která se snaží velmi aktivně zasadit o to, aby se takové sklony co nejvíce řešily a jedlo se opravdu správně a zdravě. Stejný podíl v zásluhách o tom, že tělo by nemělo hladovět a strava by měla být vyvážená má: https://www.facebook.com/30tiDenniVyzva/?fref=ts

Jmenovat bych mohla spoustu dalších, ale zase takový prostor nemám.
Pro potřeby těch, kteří by si článek našli v rámci svého vlastního vnitřního boje:

http://www.idealni.cz/kontakty-na-pomoc/
www.anabell.cz

A příště si dáme zase něco veselého.

Anet a Pavla

https://www.youtube.com/watch?v=aRAHZHhRBSs

Žádné komentáře:

Okomentovat