pondělí 15. února 2016

Recenze - Grey - E. L. James

tak to přišlo. Pro mne celkem neočekávaná kniha, dokonce bych i řekla, že jsem byla zaskočena, že vyšel další díl kontroverzní série Padesáti odstínů šedi. Každý známe někoho, kdo to četl, byl nadšený, a také známe někoho, kdo to odsuzuje (aniž by to třeba držel v rukou). Osobně jsem toho názoru, že žádná literatura není špatná, někdo si dal spoustu práce s tím, aby tomu dal hlavu a patu a to, že někdo umí "prodat" erotické téma (a zároveň popíše takovou neskutečnou fůru stránek) v tolika kusech, je podle mě opravdu umění.

Knih o "sexu" jsem četla spoustu, dokonce jednu, kterou jsem ani nedočetla. To se opravdu nedalo. Ale také jsem četla kousky, u kterých by se většině tajil dech, a s odporem by jí odložili.

BDSM (význam ve zkratce: bondage, dominance, sadismus, masochismus) - tedy druh erotiky od které se děj knihy odráží. Ve skutečnosti, tedy v reálném světě, tak trochu něco jiného než v příběhu. V knížce je spoustu vášně a "hrubějšího sexu", ale když už přijde na tu poslušnost a trest, vše se zkrátka hroutí.

Ve spojitosti s knihou se můžeme setkat s narážkami na nadržené mámy, co si o tom musí číst, protože to doma vázne. Nechtějí ty ženy třeba spíš od svých partnerů ono pochopení, podporu a náklonost, jež se v knize tolik objevuje? Nechtějí být obletovány? A možná by jim stálo za to, vystrčit na pár minut na někoho zadek a dostat výprask a pak ještě návdavkem orgasmus.. Nebo si zkrátka chtějí odfrknout jako chlap u fotbalu.

V poslední době jsem se setkala s několika muži, co přiznají otevřeně, že být doma s dětmi je horší jak náročná směna v práci, tak proč těm "nadrženým matkám" nedopřát trochu toho vzrůša alespon v knize.

O co tu běží?
Originální popisek knihy: "Život Christiana Greye je čistý, disciplinovaný, plně pod kontrolou, plný bohatství a… naprosto prázdný. Až do dne, kdy do jeho života vstoupí Anastasia Steele. Snaží se na ni zapomenout, vytěsnit ji, ale místo toho ho strhne bouře emocí, kterou nedokáže pochopit a které nedokáže odolat. Dá mu Ana zapomenout na hrůzy dětství, které Christiana pronásledují každou noc? Nebo ho jeho temné sexuální touhy a snaha kontrolovat vše včetně téhle dívky donutí zničit křehkou naději, kterou mu Ana nabízí?"

Kdo je autorka knihy E.L.James?
Pod jménem se skrývá především pseudonym Eriky Mitchell Leonard (1953), jež je televizní produkční a manželka scénáristy a režiséra Nialla Leonarda. (jehož prvotinu jsem měla také možnost si přečíst) S manželem je téměř 20let a vychovávají spolu dva pubertální syny hrající rugby. Miluje bílé víno a Nutellu. Studovala historii, a vždy chtěla napsat něco, co způsobí poprask a jak sama říká, jednoho dne se rozhodla, že své sexuální fantazie a krizi středního věku vtiskne do onoho textu. V roce 2012 se dostala na žebříček "Deset nejúžasnějších osobností roku" a "Nejvlivnější lidé světa".

OBSAH KNIHY:
Kniha je v podstatě postojem z druhé strany příběhu, jak již napovídá i přebal knihy (který mě tak trochu děsí, nemám ráda lidské části čehokoliv na obálkách), jde o pohled samotného Christiana Greye. Pokud jste četli celou předešlou trilogii, víte o čem je řeč. Do Greyova života vplouvá čistě náhodně krásná Anastasia. Ač se mu zprvu zdá jako ten nejvíc neohrabaný člověk na světě a svým způsobem ho rozčiluje, nemůže se zbavit myšlenky, jak úžasné by bylo jí "vycvičit" k obrazu svému. Christianovi myšlenky se ubírají směrem, kam nás ty Aniny ani zdaleka nezavedly. Christian se rozhodne, že se pokusí tuhle zvláštní dívku, která ho mocně přitahuje, získat pro své choutky a tak se nezdráhá odeslat jí několik drahých dárků, vyhledat si o ní dostupné informace, či se ubytovat poblíž, aby jí mohl nenásilně vstupovat do života. Knihu prostupují jeho děsivé sny. (ačkoliv o děsivých snech by si autorka knihy měla něco více načíst) Ana se nechá brzy zlákat, a pak už nás čeká jen spoustu sexu s vanilkou i bez ní.

Kniha je napsána velmi jednoduše a čtivě. Tak, aby sedla unavené ženě (jež se nepotřebuje rozplývat nad literárními skvosty), není to žádné veledílo, ale splnuje to co se od ní očekává - oddech. Pokud jste nečetli předešlou trilogii, vřele doporučuju začít tímto kouskem, pro mě byla kniha určitě záživnější. Jsem ráda, že mezi knihami byl takový odstup, jinak by to bylo trochu zklamání, například velmi častá emailová komunikace se v podstatě opakuje. Tedy by byla při četbě v krátkém časovém úseku velmi otravná. Také byl pro mne velmi rušivý fakt, že jsem viděla i film, měla jsem pokaženou svou fantazii z počátků, ted jsem už viděla oba hlavní hrdiny jako ty filmové. (a ten chlap mi totálně nesednul)

Dozvíte se, co zrovna neodolatelný dominant dělal, když vyčkával na emaily od své budoucí subinky, ale naskytne se vám také pohled i do dalších zákoutí jeho duše. Z pohledu Christina se dočkáme o mnohem více ostřejších výrazů, než z pohledu Any. Ana mě svou nevinností a výrazy celkem rozčilovala. Ovšem nemůžu se trochu zbavit dojmu, že do toho byla tak trochu manipulativně vtlačena, o tom si ale už musíte udělat obrázek sami :)

A závěr samotný, je víc než překvapující, alespon bude pohádka pro nás snílky dále pokračovat.

Hodnocení včetně předešlých dílů (hvězdičky, jež jsem udělila na databázi knih):
Padesát odstínů šedi - 2hvězdy z 5
Padesát odstínů temnoty - 3hvězdy z 5
Padesát odstínů svobody - 1hvězda z 5
Grey - 3hvězdy z 5 (z celé série se mi líbila nejvíce, neobsahuje tolik neobratných a neuvěřitelných frází, vyjadřování Christiana je celkově reálnější než Anino)

Knihu můžete zakoupit (s nejlepší cenou) zde: http://www.albatrosmedia.cz/grey.html

Když vycházely postupně všechny díly knížky v barvě šedé, psala mi kamarádka z Anglie, že to je u nich velký hit, ale že zároven se za to své čtení každý stydí a schovává své knihy ve veřejné dopravě do přebalů jiných knih.

Závěrem krátká ukázka:
Jakmile leží, natahuju se vedle ní, beru jí za zápěstí a zvedám jí je nad hlavu. "Nech ty ruce tak, nehýbej s nimi, rozumíš?" Zaraženě polkne. "Odpověz." "Nebudu hýbat rukama," odpovídá šeptavě. "Hodná holka." Nedokáže potlačit úsměv. Leží vedle mě, má spoutané ruce a já bezmocně. Moje. Nemůžu si s ní dělat, co bych chtěl - zatím -, ale už se k tomu blížím. Nakláním se nad ní, letmo jí políbím a dávám jí najevo, že jí budu líbat všude.

A co vy? Máte přečteno? A stydíte se?

EDIT:
Dostaňte se do jeho hlavy
Dámy, máte také někdy pocit, že svému partnerovi vůbec nerozumíte? Prolomte tu zatracenou komunikační bariéru a položte si otázku, jak se dostat do jeho myšlenek. P ošlete svému příteli zprávu, kterou s lehkostí a nevinností zasadíte  vaše tajná přání do jeho hlavy. Zvolte si zprávu s přáním, které se během chvíle přepíše v neškodnou banalitu. Uvěří tomu, co viděl? Neuvěří? Jak zareaguje? Kterou cestou se vydá? Dostaňte se do hlavy svého partnera na  http://www.dostansedojehohlavy.cz/ .
#dostansedojehohlavy