pátek 11. března 2016

Recenze - Povím vám o ADHD - Susan Yarney

máme doma živo. Každý má doma živo, někdo méně, někdo více, někdo má doma hyperživo. My máme doma veselo, v několika článcích jsem se snažila přiblížit, jak to asi vypadá, když máte "výjimečné dítě".

Mimo jiných diagnóz si neseme i ADHD a protože jsme už měli možnost vidět materiál pro děti s Tourettovým syndromem - http://atosaci.cz/multimedialni-cd-o-ts/ (kdyby někdo neznal moc hezky a srozumitelně udělané pro děti), byla jsem ráda, že jsem narazila na knížečku, co by pomohla další z diagnóz přiblížit samotnému synovi.

O jakou knížku jde?

Originální popisek knihy: "Průvodce pro rodinu a přátele.
Seznamte se s Honzou, který má ADHD Publikace je určena především samotným dětem ve věku od 7 do 15 let, které mají potíže s hyperaktivitou a poruchou pozornosti, a také jejich rodičům, vyučujícím, vedoucím zájmových kroužků nebo kamarádům. Knihou provází chlapec Honza, který sám trpí potížemi s nadměrnou aktivitou a nepozorností. Svým vyprávěním o sobě a svém denním životě se Honza snaží přiblížit problémy, se kterými se děti s AHDH běžně potýkají, a vysvětlit, co při tom cítí. Dětsky srozumitelnými slovy Honza vysvětluje, proč někdo má ADHD, jak se tato porucha projevuje a jakou podporu děti s ADHD potřebují doma i ve třídě. Díky vyprávění o hyperaktivitě z pohledu dítěte a jazykem dítěte je kniha pochopitelná i malému čtenáři."

Kdo je autorka knihy Susan Yarney?
Susan Yarney je pediatričkou specializující se na ADHD. Lékařka pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Pracuje pro National Health Service. Píše knihy a přednáší na téma ADHD.

Malá a drobná knížečka akorát do ruky dítku. Hned na začátku musím zhodnotit především brožované vydání, jež není štastnou volbou, dospělému se špatně drží v rukou, aby jí udržel dostatečně rozevřenou, natož pak ještě dítěti, a už opomenu to, že dítko, jež má problém s udržením pozornosti, s tím bude mít ještě větší problém. Nicméně jako rodič vím, že například náš kluk by to přečíst sám nedokázal. U čtení se hojně projevují tiky a tak se snažíme čtenému textu vyvarovat a pokud je to možné, volíme poslech.

Začínáme básničkou, básničkou, jež mě chytla za srdce: Příběh neposedného Filipa z roku 1845 od H. Hoffmana.

Pak už se dostáváme k samotnému "ději". Poznáváme malého Honzíka. Honza má ADHD a postupně nám vysvětlí, jak se cítí v různých situacích, třeba jak snáší školní docházku, ranní rituály, večerní rituály, jak bojuje s děláním domácích úloh. Mimo jiné také situace na školním hřišti, při cestě do školy, jaký dopad má, když se špatně vyspí a také proč tak často nemůže usnout a jak obtížné je zvládat své neustále těkající myšlenky. Vše je psáno velice lehkou formou a doplněno jednoduchými kresbičkami s popisky různých situací.

Knížka "Povím vám o ADHD" má i pár stránek z pohledu odbornosti pediatra, kde se Honzík opět snaží vyrovnat s tím, co pan doktor říká a jak je potřeba spolupracovat. Nechybí kapitola o tom, jak můžou pomoci léky, jak pomáhají rodiče a jak si s Honzíkem mohou poradit ve škole. Krátký odstavec je věnován i trestům a odměnám. Zkrátka tyto děti potřebují řád, pravidelnost a pochopení.

Ze zkušenosti vím, že se velmi často tyto dítka označují jen jako "nevychovaní smradi" a vše se okamžitě svaluje na rodiče, rodič se propadá kilometr pod zem a má pocit, že selhává. Když se pak dozví diagnózu, je to částečně úleva. ADHD vám nezpůsobí potraviny i když vliv může mít umělé barvivo ve stravě. Je důležité dbát na životosprávu ale to tak nějak celkově, také by tyto dětičky měly mít dostatek pohybu ale zase pozor na to, zda nejde i o další "nemoci". Nám například kolektiv škodí, vyvolává úzkosti a slabost z neúspěchu (stačí mu školní kolektiv a neustálý pocit, že nebude nikdy nejlepší, ale to je na jiné povídání).

Knihu jsem přečetla nejdříve sama a pak jsem se k ní vrátila se synem, vedlo nás to postupně ke spoustě rozhovorům, kde se poznával, rozebírali jsme různé situace. Díky své nenáročnosti je to dobré četba i pro prarodiče, kteří tápají a na internetu toho tolik neumí nalézt, navíc se zde nemusíte probírat hromadou odborných názvů a odkazy na odborníky, ačkoliv odkazy na další knihy nechybí v závěru.

Dále nakladatelství vlastní i stejný druh knížečky pro děti s Aspergerovým syndromem: http://www.albatrosmedia.cz/povim-vam-o-aspergerove-syndromu.html

Kniha je k zakoupení např. zde: http://www.albatrosmedia.cz/?p=searching&type=author&searchFor=Y&search=Susan+Yarney&searchBy=author

Za mne doporučení pro děti, kterým je především určena. Hodnocení dle databáze knih: