čtvrtek 29. září 2016

Recenze - Kuchařka ze Svatojánu: zdraví z kuchyně - Eva Francová

Krásný den,

miluju tohle období, krásné teplé září, vše hýří barvami, teplo je velmi příjemné a sluníčko nepálí, ale hladí, ačkoliv letos i žhnulo a bylo na koupání.

Vždy když je teplo, tak se nám moc nechce doma jíst, to jsou pak chvíle, kdy se nepřipravují žádná velká masa, ale frčí se na zelenině. Můj manžel miluje veškerou zeleninu a nejraději má tu zelenou, takové kapustičky, to je pro něj slast.

Do schránky se rozhodně tenhle balíček nevešel a tak jsem seběhla schody v rámci zdravého životního stylu - tak trochu tématicky i ke knize.

Co pošťák přinesl?

Originální popisek: "Nová dávka zdravých receptů pro všechny milovníky dobrého jídla.
Říká se, že ne každou nemoc je možné vyléčit jídlem, ale žádná nemoc se beze změny stravy vyléčit nedá. Pokud připustíme, že veškerý hmotný i nehmotný svět je pouze různá forma energie, musíme zákonitě dojít k tomu, že energií je i to, co sníme a vypijeme. Je moc dobře, že začínáme přemýšlet o našem jídle i v tomto kontextu.
Naše vlastní zdraví by ale mělo být jen jedním z hledisek, skrze které posuzujeme naši potravu. Měli bychom si uvědomit, co naše nenasytnost způsobuje nejen nám samým, ale i okolnímu světu jako celku.
Všichni jsme na jedné lodi a ta loď se jmenuje Země."

Kdo je autorkou knihy Eva Francová?
Česká sochařka a foodblogerka populárního blogu "Kuchařka ze Svatojánu". Blog nakonec dostal i tištěnou formu, v nakladatelství MOTTO začaly vycházet knihy se Svatojánskou tématikou v kuchyni. Autorka a občasná fotografka žije ve Svatojánském Újezdu nedaleko Jičína

OBSAH KNIHY
Miluju jídlo, miluju dobré jídlo. Nikdy jsem nijak zvlášt zelenině neholdovala, k té mě musel dovést až manžel, já mu zase ukázala olivy a mozzarellu a tak jsme si do života přinesli i spoustu potravin, co ten druhý nikdy nejedl, i o tom je vztah, kompromis ve stravování. Manžel je milovník "zeleného" jídla, o nějakou část větší nežli já, a protože je má fantazie někdy v koncích, je třeba si pomoci nějakou tou chytrou knihou.

Kuchařek mám doma spoustu ale téměř všechny se opírají o maso, případně jsou na Italský způsob, jsme milovníci těstovin a proto velmi ocenuji zaměření téhle vege kuchařky.

Knížka má krásný velký formát, přesně takový jaký by kuchařka mít měla. Tištěna je na krásném pololesklém papíru, což, jak už jsem uvedla u jiné kuchařky, velmi chválím, když to zakydám, tak to pak snadno otřu a nerozmažu přitom písmenka.

Hned na začátku si můžeme přečíst citaci od Petera Singera (australský filozof, autor knihy Osvobození zvířat). Dále už jedeme klasicky jako u jiných kuchařek a to obsahem. V knize jsou zastoupené polévky, hlavní jídla, jež jsou rozděleny na jídla z brambor, rýže apod. další částí jsou podzimní hlavní jídla, vánoční, saláty, pečivo, pomazánky, moučníky a spoustu dalšího.

Každá kapitola je protknuta malým úvodníčkem, který sepsala sama autorka receptů.

Najdete i kratší kapitolu "JAK NA TO." Jak na domácí nutellu, sýry, hořčici, majonézu nebo třeba seitan.

Namátkou vypíchnu třeba Italský vývar v polévkách, tabouleh z quinoy a špenát s marinovaným tofu u hlavních jídel, jáhelné košíčky a makový dort s ostružinami v moučnících nebo třeba vege paštiku či cuketovou paštiku z neloupané čočky. A pokud jste milovníci pečiva, co třeba veganské Jidáše nebo špenátové rohlíčky? Receptů je na téměř 360 stranách opravdu požehnaně, co stránka to recept - strana 101 třeba obsahuje brokolicový koláč. Recepty jsou velice jednoduché a ze surovin, které jsou běžně k sehnání.

Některá jídla obsahují také zajímavé názvy jako je hunc (pro mě slovo, jež jsem nikdy neslyšela) nebo třeba golubce, ty miluje moje mamka a vždy je dělala prababička. Největším objevem pak pro mne byla ačokča. Také nevíte, o co jde? Věřte, že je to paprikookurka.

Co velmi ocenuji jsou fotografie, žádné přehnané a líbivé, načančané fotky. Vždy mě straší, že jídlo co uvařím já, se nikdy nepodobá tomu z obrázků ale tady je vše naprosto v pořádku. Jídlo uvařené mnou se podobá obrázkům. V knize je alespon více místa na úžasně jednoduché recepty, co se týče přípravy.

Pokud ještě nevíte, čím udělat radost babičkám, či maminkám k blížícím se Vánocům, neváhejte.

Anet

Knihu seženete např. zde: http://www.albatrosmedia.cz/kucharka-ze-svatojanu-zdravi-z-kuchyne.html

Ukázka:


Chcete vědět co právě čtu? Na co chystám recenzi? Sledujte mě: https://www.instagram.com/anetka_kvikovy_koralky/

Žádné komentáře:

Okomentovat