úterý 11. října 2016

Recept - Domácí ořechový chléb bez lepku a vajec

Krásný den,

máme ted trochu náročnější období, kdy testujeme u mého kojeného syna alergie, zatím to vypadá na alergii na mléčnou bílkovinu a tak jsem byla nucena vynechat z jídelníčku kompletně vše, kde by byla jen stopa mléka. Při zkoušení jsem musela také vynechávat vejce a lepek a tak jsem hodně zvažovala, co vlastně mohu a nemohu jíst. Když vyřadím i nadýmavé věci, tak vlastně nemohu jíst skoro nic.

Pak se mi doma naskytlo nějak mnoho oříšků a semínek a tak jsem si řekla, že upeču chléb, čistě jen z oříšků, přečetla jsem několik receptů, ale často se objevovalo mléko nebo vejce, či nějaká mouka. Tak pojdme tedy na recept bez mléka, lepku a vajec.

RECEPT
(forma na srnční hřbet - vše je sypáno od oka)

220g slunečnicových semínek
90g dýnových semínek
80g kešu (jsem je pořád ujídala)
80g lískových oříšků
30g lněných semínek (nějaký zbyteček, co jsem doma našla)
100g pohankových vloček (opravdu odhad - pohankové vločky neobsahují lepek)
4 lžíce chia semínek (jako pojidlo)
2 lžíce Psyllia (jako pojidlo - Psyllium, vláknina, seženete ve zdravých potravinách, či v lékárně)
2 lžičky soli (solím opravdu málo, takže je to trochu na vás)
2 vrchovaté lžíce medu
3dcl vody

- poměr ořechů a semínek je čistě na vás

POSTUP
Do mísy vsypeme semínka dýnová, lněná i slunečnicová, v mixéru lehce nadrtíme oříšky (pokud se do chleba pustíte večer, tak můžete nasekat nožem, aby se neprobudily děti). Společně s vločkami promícháme, přisypeme chia semínka, přidáme med a sůl a dolejeme vodou (vodu podle vašeho odhadu, aby těsto bylo lehce lepivé). Vše promícháme.

Naplníme těstem formu, dbáme na to, aby těsto krásně přilnulo ke stěnám a připlácneme do formy lžíci tak, aby byl povrch uhlazený. (mám klasický hřbet a nevymazávala jsem a šlo mi krásně vyklopit, pokud ale máte zkušenost jinou, vymažte olejem dle vaší volby)

Dáme do lednice a necháme minimálně 2hodiny, ale nejlépe přes noc, bobtnat. Chia semínka a vláknina nám bude natahovat vodu a chléb sjednotí.

Ráno dáme péci na 180 stupnů cca 35minut, vyndáme a vyklepneme, dáme péci na plechu dalších cca 25minut. Podle zlatavé barvičky je chléb hotov, já dala ale dotáhnout cca na 100 stupnů ještě 15 minut.

Chléb je uvnitř krásně vláčný, kraje jsou křupavé, byt naprosto luxusně voní a z trouby jde báječné teplíčko.

Na chléb doporučuji například quacamole: http://zdravakrasna.blogspot.cz/2016/08/recept-guacamole-by-ajazhr.html

Chléb sice vyjde cenově trochu dráž, ovšem jeden malý krajíček je opravdu velmi sytý.

Čím je chléb prospěšný?
(ve zkratce)

- díky chia semínkům obsahuje Omega 3 a 6 mastné kyseliny 
- z ořechů získáte vitamíny, minerální látky jako je železo, hořčík, draslík a další
- slunečnicová semínka potlačují deprese
- lněná semínka napomáhají našemu trávení
- dýnové semínko působí preventivně proti zánětům močových cest
- zastupuje větší množství vlákniny díky Psylliu, jež je přírodní vlákninou

Dobrou chuť
Anet

https://www.instagram.com/anetka_kvikovy_koralky/

Žádné komentáře:

Okomentovat